Wielokrotnie wspominałam, że bardzo rzadko sięgam po poradniki. Nie mogłam jednak odmówić sobie przyjemności zapoznania się z najnowszą książką Cheryl Bachelder. Mieć odwagę służyć to książka innowacyjna pokazująca nowe podejście do zagadnienia przywództwa w firmie. Lider tym ujęciu musi posiadać odwagę, która umożliwi u prowadzenie swojego zespołu do wyznaczonych celów oraz pokorę, aby bezinteresownie służyć innym w trakcie realizacji kolejnych przedsięwzięć.
„Kiedy zostajesz liderem, ludzie czekają, aż staniesz w świetle jupiterów na środku sceny. Wszystkie oczy są skierowane na ciebie- wyczekują, by zobaczyć, kim jesteś, co powiesz i zrobisz. W końcu jesteś przywódcą. (…)
Książka została opracowana na bazie osobistych doświadczeń autorki zdobytych w trakcie jej długoletniej pracy. Cheryl Bachelder obrazuje nam co powinien robić przywódca żeby osiągnąć ponadprzeciętne wyniki. Spodobały mi się pytania zawarte w formie refleksji umieszczone w ramkach w każdym rozdziale.
Autorka dokonała rewolucji Popeyes Louisiana Kitchen, w ciągu kilku lat poprawiając wyniki firmy. Cheryl Bachelder obrazuje nam na czym powinien skupić się lider w swojej pracy. Autorka pokazuje nam jak ważne są relacje lidera z innymi członkami organizacji jak, np. pracownikami niższego szczebla lub franczyzobiorcami. W przywództwie nie chodzi o to, żeby okazywać swoją wyższość w hierarchii służbowej. Powinniśmy poprzez wzajemny kontakt dążyć do osiągnięcia wspólnych celów.
Autorka obrazuje, że powinniśmy zacząć od wyznaczenia sobie śmiałe celu w pełni uzasadnionego biznesowo. Powinniśmy początkowo skoncentrować się na kilku kluczowych czynnościach. Później należy przeznaczyć odpowiednie środki na realizacje celu, pokazując tym samym, że jest on słuszny. Lider powinien stworzyć warunki pracy pozwalające pracownikom rozwinąć skrzydła i pokazać się z najlepszej strony. Kolejne osiągnięcia powinny być systematycznie raportowane. W pracy lidera nie ma miejsca na przypadki wszystko musi być skrzętnie przemyślane i odpowiednio opracowane.
„Przywództwo służebne to nastawienie, by odpowiednio podejść do każdej osoby będącej częścią firmy. (…)”
Lider ma zadanie zmierzyć się z trudnymi problemami pojawiającymi się w organizacji. Przywódca nie może bać się podejmować inicjatywy mającej na celu poprawę sytuacji firmy. Autorka podkreśla również, że liczby nie kłamią podkreślając wagę sporządzania systematycznych raportów. Poza elementami związanymi z modelem służebnego przywództwa mamy okazje zapoznać się z zasadami obowiązującymi w Popeyes Louisiana Kitchen. Autorka obrazuje nam, jakie cechy powinien posiadać dobry lider.
Książka jest napisana prostym językiem, co jest jej zdecydowaną zaletą. Autorka nie stara się wychodzić z perspektywy ekspertki. Sama podkreśla, że w trakcie wieloletniej pracy zawodowej zdarzało się jej popełniać błędy. Spodobało mi się, że Cheryl Bachelder zgrabnie wyjaśnia kolejne pojęcia. Autorka krok po kroku przedstawia nam kompletny model służebnego przywódcy.
Cheryl Bachelder pokazuje, jakie cechy powinien posiadać dobry lider i jakich zachowań powinien się wystrzegać. Książka napisana jest w sposób mądry i stanowi ciekawe źródło wartościowej wiedzy. Mimo małych rozmiarów zawiera wiele ważnych informacji. Dawno nie czytałam już tak dobrze napisanej książki. Wcześniej nie miałam również okazji zapoznania się z zagadnieniem służebnego przywództwa. Podczas studiów realizowałam specjalność z zakresu psychologii pracy i organizacji, aczkolwiek jeszcze nigdy nie spotkałam się z tak innowacyjnym podejściem. Autorka wielokrotnie w książce odwołuje się do wiedzy i doświadczenia innych ekspertów.
„Z każdym awansem lider oddala się od ludzi, od faktów i rozeznania, które potrzebuje, by kierować. Uważne słuchanie i stałe uczenie się stanowią antidotum na oddalanie się od rzeczywistości. (…)”
Mieć odwagę służyć to bardzo dobrze skonstruowany poradnik. Dawno nie czytałam tak mądrze napisanej książki poruszającej tak trudną tematykę.
Za egzemplarz książki dziękuję Wydawnictwu Studio Emka.